reklama

Ako som zvíťazila nad liekmi (a schudla)

Už vyše 5 rokov pravidelne užívam lieky, ktoré – ako vedľajší účinok – spôsobujú prírastok telesnej hmotnosti. Ošetrujúca lekárka mi pri nastavovaní liečby bez okolkov „predpovedala“ 30 kg navyše – a tak sa aj stalo. Tých 30 kg som pribrala.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Už vyše 5 rokov pravidelne užívam lieky, ktoré – ako vedľajší účinok – spôsobujú prírastok telesnej hmotnosti. Ošetrujúca lekárka mi pri nastavovaní liečby bez okolkov „predpovedala“ 30 kg navyše – a tak sa aj stalo. Tých 30 kg som pribrala.

Dlho som sa usilovala zhodiť rôznymi spôsobmi: diétami, pri ktorých som nevydržala dlhšie ako týždeň a pod. Pomaly som si začala na svoju postavu zvykať, zmierovať sa s ňou. Nepomáhalo ani cvičenie, pretože stravovacie návyky som mala ozaj v katastrofálnom stave. Najhoršie zo všetkého boli nočné výpady na chladničku po večerných liekoch...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatkom roka 2014 sa však čosi zmenilo. Začala som uvažovať (spočiatku naozaj len uvažovať) o pravidlách zdravého stravovania. Pár dni som „gúglila“, narážala na rôzne protichodné názory, až kým mi moja sestra neporadila jednu webovú stránku, ktorej názov uvádzať nebudem, ale poľahky ju nájdete, keď do „gúgla“ zadáte frázu „kalorické tabulky“. Tabulky bez mäkčeňa na „l“, pretože ide o českú webovú stránku.

Je to stránka, ktorá vám po zadaní vstupných hodnôt (výška, váha) vyráta váš bazálny metabolizmus, čo v skratke znamená množstvo energie v kilojouloch či kalóriách, ktorú spálite, aj keď nerobíte vôbec nič, len vegetujete. Je tu možné zaznamenávať denný príjem potravy (stránka registruje cez 40 000 druhov potravín bežne dostupných v potravinových predajniach v Českej republike a na Slovensku), taktiež množstvo vydanej energie a pod. Samozrejme, denný prísun energie nesmie byť vyšší ako denný výdaj. Je to len o číslach. A čísla nepustia. Postupom času, behom niekoľkých dní, som si uvedomila, že už niet cesty späť. Nedovolila by som si už cestou z roboty dať „len tak“ hamburger s tatárskou omáčkou, pretože viem, že energetická hodnota takého hamburgeru je... prosto je to kalorická bomba. A dokonca ma naň už aj prešla chuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na tejto webstránke je úžasné aj to, že vám vypočíta aj odporúčaný denný prísun živín, teda sacharidov, bielkovín, tukov a vláknin a pri pridávaní potravín zo zoznamu na stránke sa vám tieto hodnoty automaticky pripisujú do jedálneho lístka. Takže ak to poctivo dodržiavate, nemusíte sa báť podvýživy. Pod podvýživou však rozumejte nedostatok živín v organizme, nie telesnú hmotnosť 45 kg. S týmto súvisia aj spomínané nočné výpady na chladničku. Odkedy som „dobre živená“, nemávam takéto vlčie hlady (ani po večerných liekoch). A v tomto je pes zakopaný.

Behom prvých 3 týždňov som celkom zmenila stravovacie návyky. Nie je to o nejakej „zázračnej“ diéte. Mimochodom, nazrela som do latinsko-slovenského slovníka a dočítala som sa, že slovo diaeta, čiže diéta, znamená – citujem: „náležitý, pravidelný spôsob života, stravovania“. Tak. A s týmto výkladom vrelo súhlasím. Na to, aby človek naozaj schudol, a túto váhu si aj udržal, je potrebná celková zmena životného štýlu. Ale to som, isteže, nepovedala žiadnu novinku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postupom času začali byť pre mňa chute menej dôležité – i keď dá sa jesť aj zdravo a zároveň aj chutne. Uvedomila som si, že už nežijem preto, aby som jedla, ale naopak, jem preto, aby som žila.

A, samozrejme, cvičila som (a stále cvičím). Toť ten energetický výdaj. Každý deň poctivo polhodinu na stepperi. A keď mám v práci dlhší deň a viem, že sa mi už nebude chcieť cvičiť, keď prídem domov, aspoň sa prejdem pešo zo Starého Mesta na Hlavnú stanicu.

Sestra mi povedala jednu múdrosť – môžem s ňou len súhlasiť – a to takú, že denný výdaj energie musí byť, pokiaľ možno, čo najvyšší, aby sme toho mohli aj veľa spapať a tým prijať všetky potrebné živiny (a v potrebnej miere).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A toto som sa snažila dodržiavať. Nejedla som veľa, mala som nasadený redukčný režim, ale dbala som, aby prísun živín bol 100-percentný (teda nie 200, ale ani nie 50 %). Denne som prijala ca. 7000 kJ, spálila 9000, vrátane hodnoty bazálneho metabolizmu, výsledok -2 000 kJ. Jedla som však denne v priemere 7, niekedy aj 8-krát, avšak veľmi malé porcie. Mojou snahou bolo nedostať sa na hranicu hladu, pretože hlad je pri chudnutí nebezpečný.

Teraz tiež nebudem hovoriť žiadne novoty, ale pre úplnosť uvediem, že niektoré potraviny (a bolo ich dosť) som zo svojho jedálneho lístka nadobro vylúčila, a niektoré doň zasa pridala. Tak napr. medzi vyradenými boli: už spomínaný hamburger, fornetti, tatárska omáčka, hranolky, cigánska pečienka, šunková saláma... a kopa iných vecí. Ak mäsový výrobok k pečivu, tak dusená šunka s čo najvyšším obsahom mäsa, celozrnné pečivo, vajíčka natvrdo (žiadne praženice), samozrejme zelenina, viac rýb, mäso vo vlastnej šťave alebo ako prírodný rezeň (nie vyprážané), ryža, zemiaky, cestoviny... orechy, ale len za hrsť – nesolené, nepražené; dám si aj čokoládu, no to len 2 – 3 kocky raz týždenne, keksíky nejem vôbec. Týchto článkov o „zakázaných“ a – naopak – odporúčaných potravinách nájdete na webe milión.

Kúpila som si aj novú kuchynskú váhu, ktorá váži s presnosťou na gramy, a všetko, čo sa chystám zjesť, poctivo odvážim. Len tak mám prehľad, koľko energie som v potrave skutočne prijala.

Jedna zo zásadných zmien, ktoré v mojom stravovaní nastali, je to, že som sa naučila jesť pomaly a jedlo prežúvať. Jednak si ho tak viac vychutnávam a jednak si tiež myslím, že z poriadne prežutého jedla sa do organizmu uvoľní viac živín. Navyše, pocit nasýtenia sa dostaví po určitom čase od začiatku stolovania a je len na vás, koľko dovtedy stihnete skonzumovať.

A – pitný režim (!). Kdekoľvek na internete nájdete vzorec pre výpočet na mieru šitého denného odporúčaného príjmu tekutín, teda presne pre vás – na vaše miery. Pre mňa to bolo pôvodne približne 3,3 l. Už aj pred nabehnutím na takýto režim som bola odporcom kadejakých tých sladkých nápojov typu kokakola, nestea a pod. Ak zelený čaj, tak poctivo doma uvarený a bez cukru, prípadne čistá voda. Kávy som sa nevzdala (som silný kávičkár), no káva má veľmi nízku energetickú hodnotu, takže to je fuk. Nesladím, už nejakú dobu si do nej nepridávam ani mlieko, pijem ju takú čistú, nízkoenergetickú.

Dodávam, že v oblasti zdravej výživy som úplný laik. Zdieľam len svoju osobnú skúsenosť. Naučila som sa však jednu vec, na ktorú v pohode stačí aj základné vzdelanie. Totiž, čítať obaly potravín. A počítať. Kým nepoznám nutričnú a energetickú hodnotu potraviny, jednoducho ju nezjem. A na svoje odhady sa nespolieham, pretože taká müsli tyčinka vôbec nie je až taká nízkokalorická. A spomínaná webová stránka mi je v tomto procese veľkou oporou.

Pevne dúfam, že týmto článkom pomôžem a motivujem najmä tých, ktorí pre užívanie liekov svoj boj s nadváhou už vzdali. Sama som si myslela, že to nejde, ale ide to – a nebolí to. Držím všetky palce!

Galina Gomolčáková

Galina Gomolčáková

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som virtuálna asistentka "na voľnej nohe", ktorá chce pomôcť dievčatám, ženám, matkám či invalidným dôchodkyniam, ktoré nemôžu alebo nechcú pracovať na riadny pracovný úväzok, nájsť primerané pracovné uplatnenie. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu